måndag 25 augusti 2014

v 35: Diskussionsfråga

Inom området Individ och Identitet ska du diskutera frågan nedan, både i klassrummet i grupp och sedan individuellt genom att lämna kommentarer här.

Så: Skriv ditt svar på frågan genom att kommentera detta inlägg!

Diskussionsfrågan är:
Vilka olika förväntningar tycker du finns på dig, beroende på om du är kvinna eller man, född i Sverige eller utomlands och din sociala klasstillhörighet? (Alltså ditt kön, din etnicitet och klass).

Fundera och beskriv!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Som "Män" förväntas det att du ska göra det som man ska göra. Och på en gång, ha disciplin och vara bestämd för sin sak och sin åsikt.
Klass, är du fattig är det osannolikt att du kommer mingla med mer "väl tillställda personer" Ifall man inte har nåt speciellt jobb. Samt att
dom mer "Klasserade" personerna lär inte ha samma "Åsikt" och "Synvinkel" som dom som är lite mindre "tillstälda är"
Om just kön, vet inte just jag så mycket men det finns väl nånstans fortfarande på arbeten när "Kvinnor" bli dåligt bemött.
Samt om du är utländsk eller inte bro det väl på vad för "slags" jobb du får eller vill ha. Visa vill se att du visar intresse
att du brinner för det för att få vara kvar / få arbetet.

/Sammie

Anonym sa...

Jag som är man, född i sverige,och en "medelklass medborgare" känner att förväntningarna på mig är ganska stora. Att göra en karriär av något slag. Familj,samhället och vänner förväntar sig att jag utbildar mig och skaffar ett arbete, för jag bör ha goda möjlighet till det. Och även att jag tar ställning i olika samhällsfrågor. Det är vad jag känner förväntas utav mig, men varje person har rätt till sina egna val och jag tycker inte samhällets förväntningar skall styra över dina val, de är ju dina val som individ. Samtidigt håller jag med om att man skall göra något utav möjligheterna man har och inte kassta bort tiden. Det finns de som har betydligt sämre förutsättningar att komma in i både arbetsliv och samhället. /Ricky

Lisa Lärare sa...

Tack för era kommentarer Sammie och Ricky! Insiktsfulla och personliga. Ni tar båda upp ett viktigt faktum, nämligen att förväntningar (och kanske normer) sätter press på alla grupper, även de som har det bättre. Tex kan man tillhöra medelklassen, vara man och född i Sverige, ha ett bra jobb osv men ändå uppleva ett stort tryck på vad man SKA göra och uppfylla. Intressant att ta del av era funderingar kring detta. Fortsätt så och fyll på alla som inte skrivit än!

Unknown sa...

Jag håller med Ricky. Jag är en person som bor och lever i samhället. För mig spelar det ingen roll om man är man eller kvinna född i Sverige eller utomlands. Jag tycker att alla är lika även om man har olika åsikter.Om man vill ha ett bra jobb så måste man kämpa för det.
/Ladda

Maria Drugge sa...

Jag håller med Ricky och Ladda. Eftersom alla människor detsamma eller hur.

Anonym sa...

jag tycker att det är lite dubbel...
alla svenskar förväntas från en invandrare att de lära sig språket , att de anpassar sig till den svenska kultur. men samtidigt förväntas svenskar inte så mycket av invandrare. oftast hör man: de kommer till sverige för att leva på soc.
men jag upptäckte också att det beror på vart man kommer ifrån, hur gammal man är och hur motiverad man är.
Jag är en kvinna som kommer från en annat europeskt land och jag är bara 25 år. jag får inte samma bedömning än min granne som kommer från eretria som är 60+ år.
vilken klas man tillhör väljar man som invandrare oftast inte själv... den ''stempel'' får man från samhället.
så upplevar jag det iallafall.

/Nicky

Supranee Å. sa...

Först när jag kommer till Sverige förväntade jag att man ska få jobb ganska fort. Att man har samma värden i samhället, men det hände inte på riktig. Min man och hans familj förväntar att det skulle vara svårt för mig att anpassa in i samhället, men det gjorde jag ganska bra. Jag tror på mig själv att jag kan göra som alla.Bara att det är lite svårt för mig som kommer från annat land att passa sig till svensk kultur. Det är mer svårt när man känner inte så många folk för att man bor i medelklass området.
Det spelar ingen roll om man är man eller kvinna, om man kan jobba så ska man får liga lön.