onsdag 4 februari 2015

V 6: Uppgift: Den vita blicken

Din första uppgift är att läsa en text skriven av Gülsen Uz som heter "Den vita blickens närvaro och inflytande". Texten handlar om hur hon ständigt blir bemött utifrån sin etnicitet istället för vem hon är som människa.

Jag rekommenderar att du läser hela texten! Men du kan också välja en kortare variant där jag har valt ut några stycken.

Välj en:
Hela texten.
Kortare version av texten.

Svara sedan på frågorna:
  1. Vad menas med "den vita blicken" tror du? 
  2. Välj ett exempel som du reagerade på (tyckte om, blev arg av, är kritisk till osv) och berätta vad du tänker om det.
Svara genom att kommentera detta inlägg, senast fredag 6 feb.

7 kommentarer:

Märta sa...

Jag tror att den vita blicken betyder att man ser på hudfärg och religon istället för att se personen.
De jag vart irriterad på i berättelsen var just hur läraren tog undan vissa elever och pratade som han gjorde och försökte lägga fram det som att svenskarna är så bra då det inte förekommer våld och att man är fri från sånt i sverige.

Nuttarucha sa...

Jag tycker att den vita blicken handlar om vissa vita människor som har negativa tankar om andra människor som ser skillnad utifrån dem. De behandlar personer på olika sätt. De tycker att personer i olika länder,olika religion eller kultur har olika situation och har inte samma värde.

Vincent de Juan sa...

Den vita blicken är en rasistisk syn och fördomar om invandrare, hudfärg och religion.

Det jag reagerade på i texten var "du är inte som andra invandrare". Det är något jag har hört några gånger i mitt liv och används som en slags komplimang. Men för mig så visar det att den personen dömer folk utifrån deras hudfärg innan han/hon har lärt känna den personen. Att gruppera personer och ha en förbestämd syn om hur de ska bete sig eller hur de ska vara pga var man kommer ifrån eller vilken hudfärg man har gör mig otroligt arg och besviken.

Lisa Lärare sa...

Tack för era kommentarer Vincent, Märta och Jar. Det är mycket intressant att läsa och ni har alla fångat någon del av den "vita blicken" och vad det kan innebära. Fint med ditt exempel Vincent, om hur man med en vit blick kan tänka att det är en komplimang att säga "du är inte som andra invandrare".

Elin sa...

Jag uppfattade den vita blicken som en symbol för hur man ser etnicitet istället för individ. Att man förutsätter att de problem som ibland uppstår gäller alla inom samma kultur och att vår kultur är felfri.
Jag fastnade för hur läraren såg etnicitet framför individ. I skolan om någonstans bör vi väl lära oss att genom kunskap och utbildning bli fördomsfria.

Emil Karlsson sa...

Den "vita"-blicken är kanske när man ser hudfärg istället för en person.
Fanns inget speciellt jag fastnade på i texten.

Lisa Lärare sa...

Tack för era kommentarer Elin och Emil! Ja, ingen kultur är ju felfri men alla kan ändras och utvecklas över tid.